donderdag 26 juni 2008

Ding #11 Wiki en hoe bibliotheken ze gebruiken


Bezint eer ge begint is een goed Nederlands spreekwoord. De achilleshiel van Wiki's is duidelijk de redactie en de aanlevering van content. Want om nou te zeggen dat ik happy wordt van het lijstjes aangeleverde wiki's. Nee, niet echt.


Wat me vooral opvalt is dat het me moeite kost om de engelstalige sites te ontwarren. Een mooi voorbeeld is dan wel de Booklovers Wiki. Het geeft ook gelijk aan wat je ermee kunt en je sluit met de wiki aan bij één van de kernfuncties van de bibliotheek. De wiki van Deventer is een mooi ander voorbeeld, waarvan ik me afvraag waarom dit niet gelijk naar landelijk niveau wordt getild.


Een ander mooi voorbeeld is inderdaad die van Surfnets Educause.


Mijn conclusie is dat wiki's goed werken in omgevingen van (semi-)professionals en liefhebbers. Mensen die zich zo maar willen inzetten. Het vergt nog redelijk wat van de gebruiker om hieraan deel te nemen. Dus zoeken naar communities waar dat zo is. Literatuurliefhebbers dus. Of bijvoorbeeld onderwijs.

Geen opmerkingen: