zondag 22 juni 2008

Ding #9: Een visie op Web 2.0




Toen ik overstapte van de bibliotheek in Deventer naar de OBD kreeg ik van iemand een boekenbon. Van die bon kocht ik het boek "Dankzij de snelheid van het licht" van jawel, niemand minder dan Maurice de Hond. Na veel geld armer te zijn geworden in de internethype ging De Hond nog mee in allerlei complottheoriƫn. Kortom, het kan verkeren voor iemand die de toekomst voorspelt.

Maar het boek van De Hond is aardig om nog eens terug te pakken. Hij voorspelt daar de ontwikkeling van web 2.0. De doorrol van internet als informatieparadijs naar communicatieparadjis. Want dat is web 2.0.

Onder andere mede dankzij deze cursus kan ik mij een leven zonder e-mail voorstellen. U zegt?

Ja inderdaad, ik kan mij een leven zonder e-mail voorstellen. Dat moet echter wel gecompenseerd worden door de netvibes, hyves en msnen van deze wereld.

Een dochter van mijn schoonzus (een nichtje heet dat nog steeds volgens mij) ging op stage naar Peru. Via haar weblog hielden we haar bevindingen bij. En zo wisten we dus al snel dat ze geroosterde cavia had gegeten, koeieogen en.... dat ze een salmonellavergiftiging had. Heel gewoon tegenwoordig.

Vroeger hadden we een "mannetje" voor de verzekeringen. Tegenwoordig vergelijken we op prijs en inhoud de geldzaken via http://www.independer.nl/. Na daar vergeleken te hebben, kijk je nog even op http://www.kieskeurig.nl/. Daar kun je kijken of er veel klachten zijn. Kortom, verzekeren is tegenwoordig veel meer dan een "mannetje" zijn.

Dat geldt voor bibliotheken natuurlijk net zo hard. Mensen willen meer dan boeken. Leuk die MOM-informatie, maar wanneer kunnen klanten nu zelf hun review geven? Leuk de romanadviesmachine, maar waar is de community over een bepaald genre.

Zeker voor jeugd- en muziekbibliothecarissen is er weer goede hoop! Nergens zoveeel communities als voor jeugd en muziek. Gratis klantenpanels en gratis elkaar verder helpen. Kortom: investeer in web 2.0!

En dan op naar web 3.0: want wat gebeurt daar? De review en de participerende consument wordt steeds belangrijker. Er gaan bedrijven komen die weten wie peer-leaders / opiniemakers zijn op het web. Die worden gericht benaderd. Ze gaan betaalt worden voor hun mening. Er komt een Johan Cruijff voor web 3.0. Mensen die leidend zijn op een bepaald gebied en wiens mening bedrijven kan maken en breken. Mensen die web 2.0-communities leiden. Dat soort types.

1 opmerking:

Marianne EoW zei

Dat is leuk geschetst. Het klopt van die nichtjes, ik heb er zelf ook een paar en voor hun is wat dat betreft niets te gek, of beter nog, heel normaal. Die van mij spreken met hun msn vrienden uit Roemenie -nog nooit gezien- af bij een concert in Keulen, alleen maar omdat ze allebei gek zijn van de optredende artiest.

En dat web 3.0 wordt spannend ja. Of kunnen we daar als bibliotheek, als we op tijd zijn, een slaatje uit slaan. We willen toch best wel peer-leader zijn op bepaalde gebieden. En dat ze dan geld betalen om onze mening te horen!